Program stymulujący podstawowe funkcje percepcyjno-motoryczne skierowany do uczniów z problemami centralnego przetwarzania informacji (realizacja grantu) semestr I roku szkolnego 2020/2021
OSOBA PROWADZĄCA:
Małgorzata Hryniewicz – Czarnecka – neurologopeda, terapeuta w zakresie CAPD
ADRESACI ZAJĘĆ: program jako forma działań wspomagających i/lub profilaktycznych adresowany jest do uczniów w wieku wczesnoszkolnym, tj. od 6-7. roku życia, które charakteryzują się centralnymi zaburzeniami automatyzacji, zaburzeniami języka mówionego i pisanego, problemy z koncentracją i skupieniem uwagi.
Przewidywana liczebność grupy: 5-6 osób.
CEL GŁÓWNY:
Usprawnianie funkcji analizatora słuchowego, doskonalenie percepcji wzrokowej, rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, poprawa funkcjonowania dziecka w zakresie umiejętności koncentrowania i skupienia się i na danej czynności.
CELE SZCZEGÓŁOWE – terapeutyczne programu:
- Zautomatyzowanie istotnych funkcji cząstkowych u dzieci z problemami przetwarzania i spostrzegania centralnego.
- Zwiększenie prędkości przetwarzania informacji słuchowych, wzrokowych przez mózg.
- Precyzyjne lokalizowanie słuchowych bodźców w przestrzeni, bez wspomagania się bodźcami wizualnymi.
- Wykształcenie umiejętności jednoznacznego odróżniania wzorców krótkich ciągów dźwiękowych od siebie.
- Wyrobienie umiejętności pewnego i jednoznacznego odróżniania od siebie dźwięków o różnej długości.
- Wypracowanie dobrej bazy do opanowania podstawowych umiejętności szkolnych
i osiągania dalszych sukcesów edukacyjnych. - Wspomaganie rozwoju emocjonalnego i społecznego dzieci (tj. umiejętność współpracy w grupie, samodzielne wykonywanie zaplanowanych ćwiczeń, pokonywanie sytuacji trudnych, budowanie pozytywnego wizerunku własnej osoby, wiary we własne możliwości, wzbudzanie motywacji i koncentracji na danym zadaniu, stwarzanie okazji do osiągania sukcesów).
- Wzrost świadomości rodziców na temat CAPD, dostarczenie i dokładne omówienie istniejących ćwiczeń, treningów usprawniających słuch, wzrok, motorykę i koncentrację u dzieci.
METODY PRACY: ćwiczenia grupowe na materiale wzrokowym, słuchowym, spotkania indywidualne – trening funkcji podstawowych z wykorzystaniem urządzenia Brain Boy Universal z metody Warnkego, gry i zabawy integracyjne, wykład dla rodziców, systematyczne rozmowy, porady, wskazówki i instruktaże.