Diagnoza pedagogiczna
Po zakończonym badaniu rozwoju intelektualnego wykonanym przez psychologa możliwe jest zapisanie dziecka/ucznia na badanie pedagogiczne m. in.:
- Przyczyn trudności edukacyjnych oraz ocenę poziom rozwoju umiejętności w zakresie technik szkolnych (pisania, czytania, funkcje: słuchowo-językowe, wzrokowo – przestrzenno-ruchowe, grafomotoryczne, integracja wzrokowo-słuchowa, koncentracja uwagi, motywacja do nauki);
- Kompetencji matematycznych ( umiejętność liczenia , rozwiązywania zadań z treścią, pamięć wzrokowa, szacowanie biegłości liczenia ), kompetencje matematyczne dzieci sześcioletnich;
- Przyczyn niepowodzeń emocjonalno społecznych, trudności wychowawczych uczniów (rozmowa z dzieckiem/uczniem na temat relacji rówieśniczych, rozmowa z rodzicami dotycząca trudności w zachowaniu dziecka w domu, szkole);
- Oceny potrzeb i trudności rozwojowych małych dzieci do ukończenia przedszkola (motoryka mała i lateralizacja, komunikowanie się , spostrzeganie wzrokowe i koordynacja wzrokowo- ruchowa, funkcje behawioralne, rozwój emocjonalno – społeczny);
- Gotowości szkolnej dzieci przed rozpoczęciem nauki w szkole podstawowej w tym dojrzałości emocjonalno – społecznej.
Ponadto diagnoza pedagogiczna obejmuje: rozmowę z rodzicami/ opiekunami oraz dzieckiem/uczniem. Pedagog dokonuje także analizy zeszytów szkolnych. Zapoznaje się z informacją o sytuacji dydaktycznej i wychowawczej ucznia, informacją o sytuacji dydaktycznej i wychowawczej dziecka przedszkolnego. Informacja wypełniana jest przez rodzica i nauczyciela (osobne druki).
- Informacja o sytuacji dydaktycznej i wychowawczej ucznia- dla rodziców >>tutaj
- Informacja o sytuacji dydaktycznej i wychowawczej ucznia- dla nauczycieli >>tutaj
- Informacja o sytuacji dydaktycznej i wychowawczej ucznia- dla nauczyciela matematyki >>tutaj
Podsumowaniem procesu diagnozy pedagogicznej jest wskazanie mocnych stron dziecka/ucznia, a także obszarów wymagających wsparcia.
Badanie odbywa się w atmosferze życzliwości i z poszanowaniem psychofizycznych potrzeb dziecka/ucznia.
Zachęcamy do zapisywania na diagnozę pedagogiczną w godzinach porannych. Rano dziecko wykazuje najwyższą sprawność umysłową – jest wypoczęte i wysoko skoncentrowane.
Zespół pedagogów PPP 18


