Diagnoza psychologiczna
Psycholodzy Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 18 prowadzą kompleksową ocenę funkcjonowania dziecka we wszystkich obszarach rozwoju: poznawczym, motorycznym, emocjonalnym i społecznym.
Celem diagnozy psychologicznej jest:
- identyfikacja mocnych stron i trudności dziecka,
- określenie przyczyn trudności w uczeniu się, zachowaniu lub emocjach,
- opracowanie zaleceń do pracy w domu oraz w przedszkolu/szkole,
- skierowanie na dalszą diagnostykę (np. medyczną), jeśli zachodzi taka potrzeba,
- wydanie opinii lub informacji o wynikach badań.
Diagnoza opiera się na analizie informacji pochodzących z różnych źródeł:
- wywiadu z rodzicami/opiekunami,
- obserwacji dziecka podczas badania (lub w placówce, na wniosek rodzica),
- zastosowania odpowiednich narzędzi psychometrycznych,
- rozmowy z dzieckiem,
- analizy jego wytworów (np. zeszytów, rysunków),
- informacji od nauczycieli i specjalistów z placówki edukacyjnej,
- dokumentacji medycznej i wyników badań innych specjalistów (np. okulisty, audiologa, laryngologa, neurologa, pediatry, psychiatry).
Diagnoza w PPP nr 18 odbywa się zgodnie ze standardami Polskiego Towarzystwa Psychologicznego oraz zasadami poradni dostępnymi pod adresem: https://ppp18.ursynow.warszawa.pl/wp-content/uploads/2023/09/badania-specjalistyczne-PPP18.pdf
Przygotowanie dziecka/ucznia do badania psychologicznego:
Aby wyniki były rzetelne i miarodajne, prosimy o zapewnienie, aby dziecko podczas wizyty:
- było wypoczęte i zdrowe,
- miało ze sobą okulary, jeśli ich używa,
- nie jest w trakcie infekcji lub ma złe samopoczucie.
Gdy stan dziecka uniemożliwia przeprowadzenie miarodajnych badań, spotkanie może zostać przełożone.
Ważne: Prosimy o poinformowanie diagnosty, jeśli dziecko przyjmuje leki (np. z powodu choroby przewlekłej). Stan zdrowia i farmakoterapia mogą wpływać na wyniki badań.
Informacja odnośnie wizyt po konsultacji u lekarza psychiatry
Uprzejmie informujemy, że Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 18 działa w ramach systemu oświaty. Poradnie zdrowia psychicznego funkcjonują w systemie ochrony zdrowia (NFZ).
Na podstawie porozumień międzyresortowych poradnie psychologiczno-pedagogiczne informują rodziców o potrzebie wykonywania badań medycznych przez specjalistów, instytucje ochrony zdrowia, których poradnie psychologiczno-pedagogiczne nie zatrudniają.
Poradnie psychologiczno-pedagogiczne w systemie oświaty zajmują się diagnozą trudności edukacyjnych i udzielają wsparcia edukacyjnego, rozwojowego i wychowawczego dzieciom, uczniom i ich rodzicom. Narzędzia diagnostyczne i terapeutyczne, których używają specjaliści
poradni psychologiczno-pedagogicznych są dostosowane do celów oświatowych, a nie medycznych.
Lekarze mają możliwość zlecania badań poradniom zdrowia psychicznego, psychologom pracującym w służbie zdrowia i koncentrującym się na diagnozowaniu i leczeniu w ramach tegoż systemu.
Z tego powodu skierowania od lekarzy psychiatrów na konkretne badania psychologiczne dziecka/ucznia, zawierające sugestie dotyczące użycia określonych testów, nie zawsze mogą być realizowane zgodnie z procedurami PPP18.
Lider zespołu psychologów przedszkolnych: Katarzyna Malec-Matak; kmalec@eduwarszawa.pl
Lider zespołu psychologów szkolnych: Agnieszka Osior-Krawczyk; aosior@eduwarszawa.pl


