Dobrze słyszę, ale źle się uczę. Można to zmienić.

Program stymulujący podstawowe funkcje percepcyjno-motoryczne skierowany do uczniów z problemami centralnego przetwarzania informacji (realizacja grantu) semestr I roku szkolnego 2020/2021

OSOBA PROWADZĄCA:

Małgorzata Hryniewicz – Czarnecka – neurologopeda, terapeuta w zakresie CAPD

ADRESACI ZAJĘĆ: program jako forma działań wspomagających i/lub profilaktycznych  adresowany jest do uczniów w wieku wczesnoszkolnym, tj. od 6-7. roku życia, które charakteryzują się centralnymi zaburzeniami automatyzacji, zaburzeniami języka mówionego i pisanego, problemy z koncentracją i skupieniem uwagi.

Przewidywana  liczebność grupy:  5-6 osób.

CEL GŁÓWNY:

Usprawnianie funkcji analizatora słuchowego, doskonalenie percepcji wzrokowej,  rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, poprawa funkcjonowania dziecka w zakresie umiejętności koncentrowania i skupienia się i na danej czynności.

CELE SZCZEGÓŁOWE – terapeutyczne programu:

  • Zautomatyzowanie istotnych funkcji cząstkowych u dzieci z problemami przetwarzania i spostrzegania centralnego. 
  • Zwiększenie prędkości przetwarzania informacji słuchowych, wzrokowych przez mózg.
  • Precyzyjne lokalizowanie słuchowych bodźców w przestrzeni, bez wspomagania się bodźcami wizualnymi.
  • Wykształcenie umiejętności jednoznacznego odróżniania wzorców krótkich ciągów dźwiękowych od siebie.
  • Wyrobienie umiejętności pewnego i jednoznacznego odróżniania od siebie dźwięków o różnej długości.
  • Wypracowanie dobrej bazy do opanowania podstawowych umiejętności szkolnych
     i osiągania dalszych sukcesów edukacyjnych.
  • Wspomaganie rozwoju emocjonalnego i społecznego dzieci (tj. umiejętność współpracy w grupie, samodzielne wykonywanie zaplanowanych ćwiczeń, pokonywanie sytuacji trudnych, budowanie pozytywnego wizerunku własnej osoby, wiary we własne możliwości, wzbudzanie motywacji i koncentracji na danym zadaniu, stwarzanie okazji do osiągania sukcesów).
  • Wzrost świadomości rodziców na temat CAPD, dostarczenie i dokładne omówienie istniejących ćwiczeń, treningów usprawniających słuch, wzrok, motorykę i koncentrację u dzieci.

METODY PRACY: ćwiczenia grupowe na materiale wzrokowym, słuchowym, spotkania indywidualne  – trening funkcji podstawowych z wykorzystaniem urządzenia Brain Boy Universal z metody Warnkego,  gry i zabawy integracyjne, wykład dla rodziców, systematyczne rozmowy, porady, wskazówki  i instruktaże.