Zasady przyjęcia i udziału w psychoterapii w PPP nr 18
- Na psychoterapię przyjmowane są dzieci i młodzież z terenu działania PPP 18 (do końca edukacji szkolnej. Dzieci i młodzież kwalifikowane są na terapię na podstawie skierowania od psychologa Poradni PPP 18 opiekującego się szkołą i diagnozy lekarza psychiatry. Z uwagi na trudności dziecka/ucznia psychoterapią obejmujemy również rodziców jeśli psychoterapeuta uzna to za konieczne.
- Ostatecznie o zakwalifikowaniu dziecka bądź rodzica na terapię decyduje psychoterapeuta po odbyciu wstępnych konsultacji.
- Pierwszeństwo w przyjęciu na psychoterapię mają dzieci z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na niedostosowanie społeczne oraz z orzeczeniami o potrzebie indywidualnego nauczania ze względu na zaburzenia psychiczne oraz ich rodzice.
- Jeżeli z uwagi na dobro klienta terapeuta uzna za zasadne odbycie konsultacji u innego specjalisty np. psychiatry, neurologa, endokrynologa itd., klient zobowiązany jest dostarczyć zaświadczenie o odbyciu takiej konsultacji (rozporządzenie MEN w sprawie szczegółowych zasad działania poradni …).
- Czas trwania terapii jest ustalany indywidualnie dla każdego klienta zgodnie z jego potrzebami oraz po uwzględnieniu możliwości Poradni. Ilość sesji i częstotliwość spotkać zostaje ustalona po konsultacjach, czas trwania sesji wynosi do 50 min. Cały cykl spotkań obejmuje jeden rok, w uzasadnionych przypadkach okres ten może zostać wydłużony.
- Rodzic jest zobowiązany powiadomić terapeutę o planowanej nieobecności dziecka lub swojej na spotkaniu terapeutycznym. UWAGA! Trzy kolejne nieuzasadnione nieobecności dziecka lub rodzica oznaczają zakończenie terapii.
Czym jest psychoterapia ?
Psychoterapia to wyjątkowe spotkanie pomiędzy terapeutą, a klientem, któremu towarzyszy atmosfera uważnego doświadczania służąca klientowi w lepszym zrozumieniu siebie, swoich przeżyć potrzeb i obaw. Oparte o dialog wsparcie pozwala na otwartą rozmowę z osobą obiektywną, neutralną i nieoceniającą Istotą terapii jest rozwój osobowości, zdrowie psychiczne, a także usuwanie objawów chorobowych. Psychoterapeuta pomaga klientowi zrozumieć i dotrzeć do istoty problemu, poznać szeroki kontekst trudności oraz zobaczyć je z innej perspektywy. Rozmowa terapeutyczna pomaga dostrzec powtarzające się schematy oraz utrudniające życie przekonania, a następnie zastanowić się czy należy je zmieniać.
Psychoterapia prowadzona jest przez psychoterapeutę posiadającego odpowiednie kwalifikacje w zakresie psychopatologii, psychiatrii i psychologii.
Przedmiotem oddziaływań psychoterapeuty jest:
- rozpoznawanie i leczenie problemów emocjonalnych, zaburzeń psychicznych np.: nerwic, lęków, fobii, natrętnych myśli i czynności, depresji, zaburzeń odżywiania, niestabilności emocjonalnej, zaburzeń osobowości i innych. W takich przypadkach psychoterapia może być prowadzona jako samodzielna metoda leczenia lub w połączeniu z farmakoterapią przepisaną przez lekarza psychiatrę.
- wsparcie w trudnych sytuacjach życiowych osoby np.: utrata bliskich, rozstania, choroba, utrata pracy, trudne sytuacje rodzinne, różnego rodzaju ostre i długotrwałe sytuacje konfliktowe i inne,
- pomoc w rozwoju osobistym klienta, który dąży do doskonalenia się, poszerzenia świadomości oraz polepszania jakości swojego życia i jego głębszego przeżywania.
Efekty terapii są wynikiem współpracy pomiędzy terapeutą, a klientem. Terapeuta zobowiązuje się do zachowania tajemnicy lekarskiej (wszelkie informacje są poufne i objęte tajemnicą lekarską).
Terapia skutkuje tym, że klient czuje się bardziej odpowiedzialny za swoje życie, ma możliwość większego decydowania o sobie i oddziaływania na rzeczywistość, a więc ma szansę przyczynić się do wzrostu zadowolenia z życia i poczucia spełnienia.
Psychoterapeuci zatrudnieni w PPP 18:
Małgorzata Morka – certyfikowany psychoterapeuta psychoanalityczny.
Pracuje z młodzieżą dorosłymi i rodzinami.
Beata Cander – szkoła psychoterapii integracyjnej przy Instytucie Psychologii Zdrowia. Pracuje z osobami dorosłymi – rodzicami i młodzieżą od 18 r.ż.
Dorota Gąsiorowska – szkoła psychoterapii integratywnej w INTRZE.
Pracuje z dorosłymi, rodzinami i młodzieżą od 16 r.ż. 3
Aleksandra Wilczewska – Babut – szkoł systemowej terapii rodzin w podejśiu psychodynamicznym i systemowym przy Stowarzyszeniu OPTA.
Pracuje z rodzinami, dorosłymi i młodzieżą od 15 r.ż.
Natalia Przybyszewska – szkoła psychoterapii poznawczo-behawioralnej w CBT.
Pracuje z młodzieżą od 15 r.ż., dorosłymi i rodzinami
Marta Policewicz – Podgórska – szkoła psychoterapii integratywnej w INTRZE.
Pracuje z dorosłymi, rodzinami i młodzieżą od 15 r.ż.
Monika Górniak – Ciosek – szkoła systemowej terapii rodzin w podejściu psychodynamicznym i systemowym przy Stowarzyszeniu OPTA.
Pracuje z rodzinami oraz z dziećmi/młodzieżą od 10 r.ż.
Ewa Pietrzela – szkoła psychoterapii w podejściu systemowym i psychodynamicznym rekomendowana przez PTP.
Pracuje z rodzinami i z dziećmi od 5 r.ż. do 12 r.ż.
Katarzyna Malec – szkoła psychoterapii dzieci i młodzieży przy ośrodku Regeneracja. Pracuje z dziećmi od 3 r.ż. do 10 r.ż.
Katarzyna Drzewiecka – szkoła psychoterapii Gestalt.
Pracuje z dziećmi od 10 r. ż. do 15 r.ż.
Katarzyna Borkowska – 3 rok studiów psychoterapii w podejściu systemowym i psychodynamicznym.
Pracuje z rodzinami i dziećmi od 6 r. ż. do 16 r. ż.
Magdalena Stasieczek – 3 rok szkolenia w nurcie poznawczo-behawioralnym CBT-EDU. Pracuje z dziećmi od 10 r.ż., młodzieżą i dorosłymi.