Cel zajęć:
Metoda biofeedback (BFB) to nieinwazyjna metoda, która wykorzystuje połączenie elektroniki i wyliczenia matematyczne z naturalnym i uniwersalnym procesem biologicznym. Stosuje się ją do optymalizacji czynności bioelektrycznej mózgu poprzez trening jego aktywności elektrycznej. W efekcie usprawniamy jego działanie i możemy próbować zmniejszać dysfunkcje na poziomie centralnego układu nerwowego.
Metoda ta wykorzystuje biologiczne sprzężenie zwrotne, na bieżąco dostarcza osobie informacji zwrotnej o procesach zachodzących w jego organizmie. Jest to aktywny proces wymagający powtarzania ćwiczeń i motywacji, to znaczy aktywnego udziału dziecka.
Pamiętając, że układ nerwowy każdego z nas pracuje w specyficzny i indywidualny sposób, musimy liczyć się z tym, że zarówno ilość treningów jak i efekty mogą się różnić między sobą. Z tego też powodu dla każdej osoby opracowuje się indywidualny program, chociaż główne zasady dotyczą wszystkich.
Adresaci zajęć:
Najwięcej udokumentowanych badań potwierdzających efektywność tej metody dotyczy:
-
dzieci z ADD (zespół zaburzeń uwagi),
-
dzieci z zaburzeniami napadowymi (z oczywistych przyczyn w tym przypadku metodę biofeedback można prowadzić w stałej kontroli.
-
a czasem w obecności neurologa), dzieci z trudnościami w uczeniu się
Pozytywne doniesienia kliniczne, jeszcze nie do końca zweryfikowane, obejmują zespół Tourret’a i inne zaburzenia ruchu, a także Zespół Aspergera i autyzm wysokofunkcjonujący. Próbuje się również stosować terapię BFB przy zaburzeniach mowy, dysleksji, dyskalkulii, labilności emocjonalnej i w innych zaburzeniach. Biorąc pod uwagę udokumentowane badania potwierdzające efektywność terapii BFB i specyfikę pracy poradni psychologiczno – pedagogicznych, na terapię przyjmowane są zazwyczaj dzieci z udokumentowanym ADHD, zaburzeniami uwagi i/lub nadpobudliwością upośledzającą funkcjonowanie oraz dzieci z labilnością emocjonalną.
Efektywność terapii BFB zależna jest między innymi od jej częstotliwości. Najlepsze efekty udało się uzyskać w terapii dzieci, które uczęszczały na zajęcia przez jeden semestr trzy razy w tygodniu.
Podczas każdego treningu BFB dzieci pracują intensywnie przed komputerem (kontrola wzrokowa obrazu), dlatego zawsze konieczne jest aktualne badanie EEG (encefalograficzne) i zgoda lekarza neurologa. Ponadto terapeuta przeprowadza z rodzicem dokładny wywiad i przekazuje ankietę do wypełnienia.
ZASADY PRZYJĘCIA NA TERAPIĘ BIOFEEDBACK (BFB) w PPP 18
- Małgorzata Dębińska – Pruchniak