WWRD

WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA W PORADNI
PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ NR 18 W WARSZAWIE

Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka to szansa, aby jak najwcześniej objąć dziecko i jego rodzinę wsparciem terapeutycznym. Pozwala nam na to Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci (Dz. U. z 2017 r. poz. 1635). Zgodnie z przepisami prawa, Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 18 organizuje zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju dziecka mające na celu pobudzanie psychoruchowego i społecznego rozwoju dzieci ze stwierdzoną niepełnosprawnością od momentu wykrycia niepełnosprawności do czasu rozpoczęcia przez nie nauki w szkole (kl. 1).

Dzieci przyjmowane są na zajęcia w oparciu o opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju, którą wydaje publiczna poradnia psychologiczno-pedagogiczna.

Do zadań zespołu WWRD należy:

  1. ustalenie, na podstawie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, kierunków i harmonogramu działań w zakresie wczesnego wspomagania i wsparcia rodziny dziecka;
  2. nawiązanie współpracy z podmiotem leczniczym lub ośrodkiem pomocy społecznej w celu zapewnienia dziecku rehabilitacji, terapii lub innych form pomocy, stosownie do jego potrzeb;
  3. opracowanie i realizowanie z dzieckiem i jego rodziną indywidualnego programu wczesnego wspomagania, z uwzględnieniem działań wspomagających rodzinę dziecka w zakresie realizacji programu, koordynowania działań specjalistów prowadzących zajęcia z dzieckiem oraz oceniania postępów dziecka;
  4. analizowanie skuteczności pomocy udzielanej dziecku i jego rodzinie, wprowadzanie zmian w indywidualnym programie wczesnego wspomagania, stosownie do potrzeb dziecka i jego rodziny, oraz planowanie dalszych działań w zakresie wczesnego
    wspomagania.

W Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 18 Zespół Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dziecka istnieje od 2013 r. Co roku obejmujemy opieką 35 dzieci w wieku od 2 do 8 roku życia oraz ich rodziny. Pracujemy z dziećmi z autyzmem, zespołem Aspergera, afazją, zespołem Downa, mózgowym porażeniem dziecięcym, przepukliną oponowo-rdzeniową, stwardnieniem guzowatym i innymi wadami genetycznymi, niepełnosprawnością intelektualną i ruchową.

W pracy zespołu WWRD szczególne ważne jest nawiązanie dobrej relacji z dzieckiem i jego rodziną. Staramy się, aby nasza Poradnia była dla każdego dziecka bezpiecznym miejscem, do którego z chęcią przychodzi. Wiemy, że dopiero w takich warunkach możliwa jest skuteczna terapia dziecka oraz współpraca z rodzicami.

Zespół wczesnego wspomagania rozwoju w PPP18 stanowią terapeuci przygotowani do pracy z małymi dziećmi o zaburzonym rozwoju psychoruchowym:

  • Psycholog, terapeuta i koordynator WWRD: Aneta Chojecka
  • Pedagog specjalny, psycholog, terapeuta WWRD: Aleksandra Dmoch-Kupczyk
  • Oligofrenopedagog, terapeuta SI: Małgorzata Pawłesa
  • Psycholog, terapeuta SI, ortoptystka: Katarzyna Głowacka
  • Oligofrenopedagog, terapeuta SI, fizjoterapeuta: Katarzyna Kozłowska-Maj
  • Logopeda, neurologopeda: Ewa Gromuł

W ramach pomocy dziecku i jego rodzinie prowadzimy:

  • indywidualne zajęcia terapeutyczne: terapia psychologiczna, pedagogiczna, logopedyczna, terapia integracji sensorycznej,
  • zajęcia grupowe: psychomotoryka oraz trening umiejętności społecznych.

Dobieramy metody i rodzaj zajęć do potrzeb konkretnego dziecka. Wykorzystujemy metody i techniki zaczerpnięte z:

  • pedagogiki zabawy,
  • metody zabawy niedyrektywnej V, Axline,
  • zabawy materiałami nieustrukturalizowanymi,
  • dziecięcej matematyki E. Gruszczyk- Kolczyńskiej,
  • psychomotoryki,
  • integracji bilateralnej,
  • sensomotorycznej terapii widzenia,
  • treningu umiejętności społecznych,
  • metody krakowskiej,
  • metody rozwoju percepcji wzrokowej Frostig,
  • metody ruchu rozwijającego Weroniki Sherborne,
  • metody dobrego startu M. Bogdanowicz,
  • elementy metody M. Montessorii,
  • pogramu Rozwoju Komunikacji MAKATON i inne metody z obszaru AAC,
  • programu psychostymulacji dzieci w wieku przedszkolnym z deficytami i zaburzeniami rozwoju autorstwa Anny Franczyk, Katarzyny Krajewskiej,
  • ćwiczeń grafomotorycznych według Tymichowej,
  • terapii ręki,
  • logorytmiki,
  • bajkoterapii,
  • program proflaktyktyczny „Spotkania z Leonem”,
  • mindfulness i in.

Pracujący w naszym zespole psychologowie to jednocześnie psychoterapeuci pracujący z dziećmi, młodzieżą, osobami dorosłymi i rodzinami. Pozwala to nam, na całościowe spojrzenie na potrzeby konkretnego dziecka i jego najbliższych.

Zasady organizacji zajęć w ramach WWRD w PPP18:

  1. Zajęcia terapeutyczne w ramach wczesnego wspomaganie rozwoju dziecka organizuje się dla dzieci, które posiadają opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
  2. Z zajęć zorganizowanych na podstawie opinii o potrzebie WWRD korzystają dzieci od urodzenia do ukończenia edukacji przedszkolnej. W przypadku dzieci, które otrzymały opinię o potrzebie odroczenia rozpoczęcia spełniania obowiązku szkolnego, prosimy o dostarczenie kopii takiej opinii.
  3. Zajęcia w ramach WWRD w PPP 18 organizuje się zajęcia w maksymalnym wymiarze godzin, tj. 8 godzin w miesiącu.
  4. Zajęcia prowadzone są przez specjalistów według ustalonego wcześniej  harmonogramu.
  5. Pierwszeństwo w udziale w zajęciach popołudniowych (15.00-18.00) mają dzieci objęte rocznym obowiązkowym przygotowaniem przedszkolnym (tzw. zerówka).
  6. Spóźnienie się na zajęcia nie powoduje ich przedłużenia ani odrobienia w innym terminie.
  7. Nie ma możliwości odrabiania zajęć terapeutycznych, które wypadają w dni wolne od pracy (święta), podczas urlopów  i zwolnień lekarskich terapeutów. W przypadku przedłużającej się nieobecności specjalisty, sytuacje te będą rozpatrywane
    indywidualnie.
  8. Zajęcia z dzieckiem trwają 50 minut, w tym ostatnie 5 minut jest przeznaczone na omówienie spotkania z rodzicem/opiekunem i przekazanie zaleceń do domu.
  9. Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania są prowadzone indywidualnie z dzieckiem i jego rodziną. W celu rozwijania kompetencji społecznych i komunikacyjnych przygotowujących dziecko do funkcjonowania w życiu społecznym zajęcia w ramach wczesnego wspomagania mogą być prowadzone w grupie, z udziałem rodzin dzieci lub innych dzieci objętych wczesnym wspomaganiem. Liczba dzieci w grupie, zgodnie z rozporządzaniem MEN z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania wczesnego
    wspomagania rozwoju dzieci (Dz.U. z 2017 r., poz. 1635), nie może przekraczać 10.
  10. W czasie zajęć dziecka, rodzic/opiekun jest zobowiązany do przebywania na terenie PPP 18, o ile nie zostaną ustalone inne zasady z konkretnym terapeutą.
  11. Zgodnie z rozporządzeniem MEN z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci (Dz.U. z 2017 r., poz. 1635), wczesne wspomaganie rozwoju dziecka obejmuje działania skierowane zarówno wobec dziecka, jak i jego rodziny. W związku z powyższym, rodzic/opiekun prawny dziecka może być zaproszony na spotkania z terapeutą w ramach godzin terapeutycznych przypisanych do jego dziecka.
  12. Bezpośredni kontakt z placówką, do której uczęszcza dziecko (żłobek/przedszkole/szkoła), jest możliwy w ramach godzin przypisanych mu w harmonogramie WWRD. Analiza i wymiana dokumentacji odbywa się poza godzinami terapeutycznymi dziecka.

Terapeuci WWRD zobowiązują się do:

  1. Zebrania wywiadu i zapoznania się z dostarczoną dokumentacją dziecka.
  2. Przeprowadzenia dodatkowej diagnozy w sytuacji, gdy dostarczona dokumentacja jest niewystarczająca dla potrzeb WWRD.
  3. Ustalenia, we współpracy z rodzicami/opiekunami dziecka, celów terapii.
  4. Odpowiedzialności za dziecko w czasie trwania zajęć.
  5. Prowadzenia systematycznej pracy z dzieckiem zgodnie z ustalonym harmonogramem i celami zajęć, w tym doboru metod pracy zgodnych z posiadaną wiedzą specjalistyczną oraz możliwościami rozwojowymi i psychofizycznymi dziecka.
  6. Przekazywania rodzicom/opiekunom prawnym informacji na temat bieżącego funkcjonowania dziecka na zajęciach oraz udzielania wskazówek dotyczących wspomagania dziecka.
  7. Kontaktu z rodzicami/opiekunami prawnymi zgodnie z ustaleniami dokonanymi pomiędzy konkretnym specjalistą, a rodzicami (minimum raz w semestrze).
  8. Bieżącej analizy podejmowanych działań terapeutycznych oraz przeprowadzenia minimum raz w roku pisemnej ewaluacji.
  9. Dezynfekcji gabinetu oraz pomocy wykorzystywanych w trakcie zajęć z dzieckiem – w okresie pandemii/zwiększonej zachorowalności czas przerwy między zajęciami konkretnych dzieci może ulec wydłużeniu.
  10. Informowania rodziców o ewentualnym odwołaniu zajęć.

Rodzic/opiekun prawny zobowiązuje się do:

  1. Rodzic/opiekun prawny dziecka zobowiązuje się do regularnego i punktualnego przyprowadzania dziecka na zajęcia w ramach WWR.
  2. Rodzic/opiekun prawny dziecka zobowiązuje się do punktualnego odbierania dziecka z zajęć terapeutycznych realizowanych w ramach WWR.
  3. W zajęciach terapeutycznych może uczestniczyć jedynie dziecko zdrowe – bez oznak infekcji.
  4. Rodzic/opiekun prawny dba o to, aby dziecko uczestniczące w zajęciach miało wygodny strój (w szczególności dotyczy to zajęć ruchowych/terapii SI) i obuwie na zmianę/antypoślizgowe skarpetki oraz wodę do picia.
  5. Przed rozpoczęciem zajęć rodzic/opiekun prawny zobowiązany jest do poinformowania specjalisty o stanie zdrowia i funkcjonowania dziecka oraz udzielenia wszelkich istotnych informacji, które mogłyby mieć wpływ na funkcjonowanie dziecka w trakcie zajęć (leki, przeżyte silne emocje, imprezy przedszkolne w dniu zajęć i inne).
  6. Rodzic/opiekun prawny jest zobowiązany do informowania specjalistów o wynikach przeprowadzonych w trakcie trwania roku szkolnego diagnoz, m. in. badania wzroku, słuchu, EEG oraz wdrożonym leczeniu farmakologicznym.
  7. Rodzic/opiekun prawny w razie potrzeby uczestniczy w zajęciach indywidualnych prowadzonych przez specjalistów.
  8. Rodzice/opiekunowie prawni wspomagają proces terapeutyczny poprzez realizację zaleceń specjalistów na terenie domu.
  9. Rodzice/opiekunowie prawni zobowiązani są do informowania specjalisty o nieobecności dziecka na zajęciach – forma odwoływania zajęć jest ustalana bezpośrednio z konkretnym specjalistą (sms/e-mail/telefon do recepcji PPP 18).

ZASADY NABORU – REKRUTACJA NA ZAJĘCIA W ROKU SZKOLNYM 2025/2026:

  1.  Zgłoszenia udziału dziecka w zajęciach wczesnego wspomagania rozwoju dziecka WWRD w PPP nr 18 będą przyjmowane w recepcji Poradni od dnia 2 do 7 czerwca 2025 roku. Dzieci zgłaszane po tym terminie będą wpisywane na listę rezerwową.
  2. Warunkiem koniecznym jest posiadanie przez dziecko opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka wydanej przez poradnię psychologiczno – pedagogiczną.
  3. Rodzic/opiekun prawny dziecka zostanie poproszony o wypełnienie ankiety rekrutacyjnej (do pobrania na stronie internetowej PPP 18 lub w recepcji poradni). Wypełnioną ankietę należy do dnia 7.06.2025 r. złożyć w recepcji poradni lub przesłać na adres: achojecka@eduwarszawa.pl. W razie potrzeby, w ramach procesu rekrutacji, organizowane będą dodatkowe konsultacje z rodzicami/opiekunami prawnymi dziecka.
  4. W przypadku dzieci, które otrzymały opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju w innej poradni niż PPP 18 prosimy o dołączenie kopii tej opinii do dnia 7.06.2025 r. (osobiście lub e-mailowo: achojecka@eduwarszawa.pl).
  5. O przyjęciu dziecka na zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju w PPP 18 decyduje zespół WWRD z uwzględnieniem następujących kryteriów:
    • miejsce zamieszkania dziecka – pierwszeństwo mają dzieci z terenu działania PPP 18,
    • możliwość zapewnienia przez PPP 18 potrzebnych dziecku zajęć terapeutycznych,
    • wiek dziecka – pierwszeństwo mają dzieci poniżej 3 r.ż. nie uczęszczające jeszcze do przedszkola w roku szkolnym 2025/2026,
    • posiadanie rodzeństwa kontynuującego terapię WWRD w PPP 18 w roku szkolnym 2025/2026,
    • sytuacje kryzysowe w rodzinie dziecka (informacja taka powinna się znaleźć w karcie rekrutacyjnej – informacje te mają charakter poufny).
  6. Decyzję dotyczącą rodzaju realizowanych przez dziecko zajęć w ramach WWRD podejmuje zespół WWRD PPP18 biorąc pod uwagę potrzeby dziecka i rodziny oraz możliwości Poradni.
  7. Godziny zajęć terapeutycznych są ustalane indywidualnie zgodnie z grafikiem pracy poszczególnych terapeutów Zespołu WWRD. Wybór terminu zajęć jest możliwy jedynie w ramach „wolnych” godzin specjalisty – cześć godzin jest już zajęta przez dzieci kontynuujące terapię WWRD w PPP 18.
  8. W przypadku zakwalifikowania dziecka na zajęcia WWRD w PPP 18 rodzic będzie proszony o deklarację, że będzie to jedyny zespół WWRD utworzony dla jego dziecka – nie ma możliwości realizowania WWRD jednocześnie w PPP 18 i innych placówkach.
  9. Informacja o przyjęciu dziecka na zajęcia WWRD w PPP 18 od września 2025 r. zostanie przekazana rodzicom najpóźniej do 30 czerwca 2025 r. Rodzic będzie wówczas zaproszony do Poradni w celu dopełnienia formalności związanych z utworzeniem dla dziecka zespołu wczesnego wspomagania rozwoju w PPP 18 oraz akceptację zaproponowanych dziecku terminów zajęć.
  10. Dla pozostałych dzieci będzie utworzona lista rezerwowa. Rodzic dziecka z listy rezerwowej będzie bezzwłocznie poinformowany o możliwości przyjęcia dziecka na zajęcia w PPP 18.

Wszelkich informacji dotyczących organizacji wczesnego wspomagania w PPP 18 udziela koordynator WWRD, psycholog Aneta Chojecka: achojecka@eduwarszawa.pl

Karta rekrutacyjna – do pobrania >>tutaj