„…aby język giętki powiedział wszystko, co pomyśli głowa.”
Zasady naboru na zajęcia dla dzieci ze zdiagnozowanymi trudnościami logopedycznymi:
Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,w tym publicznych poradni specjalistycznych (Dziennik Ustaw z 2013r. poz. 199 ze zmianami) informujemy, że do podstawowych zadań specjalistów Poradni należy między innymi:
- diagnozowanie dzieci i młodzieży;
- udzielanie dzieciom i młodzieży oraz rodzicom bezpośredniej pomocy psychologiczno-pedagogicznej (…)
Oznacza to, że logopedzi Poradni w pierwszej kolejności wykonują badania diagnostyczne dzieci i młodzieży: badania rozwoju mowy, komunikacji i artykulacji, w celu wydania opinii, orzeczenia lub informacji. Każdorazowo rodzic, po badaniach, otrzymuje informację o wynikach oraz wskazówki do indywidualnej pracy w domu, instruktaże ćwiczeń logopedycznych, jeśli jest taka potrzeba.
Terapię logopedyczną w przedszkolach i szkołach prowadzą zatrudnieni tam specjaliści.
W sytuacjach złożonych trudności logopedycznych specjaliści PPP 18 prowadzą terapię indywidualną dziecka/ucznia zgodnie z kompetencjami i możliwościami Poradni.
Jednocześnie informujemy, że terapeuci i logopedzi PPP 18 prowadzą również diagnozę i terapię wyższych funkcji słuchowych metodą Neuroflow oraz metodą Warnkego.
Terapia składa się z dwóch zasadniczych etapów:
- wywoływania prawidłowego wzorca artykulacyjnego danej głoski
- utrwalania tego wzorca w ciągu mownym (spontaniczna mowa dziecka)
Obok ćwiczeń właściwych z zakresu korekcji wad wymowy (ćwiczenia narządów artykulacyjnych, oddechowe, emisyjno- głosowe), prowadzone są również ćwiczenia wspomagające terapię logopedyczną. Są to:
- ćwiczenia ortofoniczne stymulujące rozwój słuchu fonemowego
- ćwiczenia i zabawy z muzyką (logorytmika)
- ćwiczenia stymulujące ogólny rozwój dziecka (koordynacji wzrokowo- słuchowo- ruchowej, pamięci, myślenia, orientacji przestrzennej, a także ćwiczenia kształtujące twórczą aktywność dziecka(teksty, rymowanki).
Wszystko to zmierza do wyrobienia u dzieci umiejętności posługiwania się poprawną i piękną polszczyzną. Terapia zaburzeń mowy prowadzona jest indywidualnie lub grupowo, w zależności od rodzaju i stopnia nasilenia zaburzeń.
Terapia indywidualna:
- obejmuje dzieci od 0 do 19 lat
- obejmuje dzieci z wadami wymowy, opóźnionym rozwojem mowy i dzieci jąkające się.
- zajęcia odbywają się najczęściej 1 raz w tygodniu
Osoby prowadzące:
- Ewa Gromuł
- Małgorzata Hryniewicz-Czarnecka
- Wanda Matusiak